Training, Coaching en Advies
 

Communicatie

Feedback en Aanspreken op gedrag

Het verschil tussen Feedback geven en iemand aanspreken op zijn gedrag zit in de intentie waarmee dit gegeven wordt. Wanneer je iemand feedback geeft, is de intentie om de ander te helpen/ een tip te geven. Echter, de ander mag zelf besluiten of hij of zij iets met deze feedback doet. Misschien past het wel helemaal niet bij deze persoon. Wanneer we iemand aanspreken verwachten we ook dat er een verandering van gedrag plaats gaat vinden. Echter, de insteek is wel dat de relatie goed blijft. Hoe je er voor zorgt dat de ander luistert naar je boodschap en je toch samen verder kunt werken werken we uit in deze training. 

Een verzoek weigeren

Binnen trainingen rondom assertiviteit wordt veelal hoofdzakelijk uitgegaan van het versterken van je ik. Hoe bijzonder om te ervaren dat assertief zijn zo veel meer is dan alleen stellig voor jezelf opkomen. Er mag, juist ook binnen die assertiviteit, aandacht zijn voor de relatie met de ander. Want wat heb je er aan wanneer je jezelf trots op de schouder kan kloppen omdat je stellig NEE hebt gezegd op een vraag, maar de ander zo van zijn stuk wordt gebracht dat de relatie beschadigt? Voor jezelf opkomen, maar de ander ook blijven zien en erkennen in zijn vraag, is dan ook echt een stapje verder gaan in je eigen ontwikkeling! Ik noem dat graag Assertiviteit 2.0.

Situationeel Leidinggeven

Als leidinggevende heb je vaak een eigen stijl ontwikkeld. We spreken dan ook wel van een voorkeursstijl. Ontstaan door ervaring, je eigen persoonlijkheid of vanuit de vraag van je organisatie. Dat kan een sterke kant zijn, maar ook een valkuil bevatten. Het is niet voor alle medewerkers even effectief. Als leidinggevende sorteer je het meeste effect wanneer je je stijl aanpast aan het ontwikkelingsniveau van je medewerker. Hierbij heeft het dus een meerwaarde om flexibel te kunnen zijn in de stijl die je hanteert. 
Maar hoe bepaal je nu hoe je dat doet? Wat is het beste voor de korte termijn - een medewerker die bij deze taak het juiste doet en waarmee werk je het beste aan de lange termijn - een medewerker die steeds zelfstandiger gaat werken? voor precies deze vraag heeft Blanchard het model situationeel leidinggeven ontwikkeld. Hierbij wordt uitgegaan van leidinggevenden die hun reactie afstemmen op het niveau van hun medewerkers. Binnen deze training gaan we in op het vaststellen van de ontwikkelingsniveaus volgens de methode van Blanchard en welke stijl van leidinggeven bij deze situatie het meest effectief is.